Koki, smiltis, planētas un dzelzceļš Lielvārdes pamatskolā
Nedēļas laikā Lielvārdes pamatskolas skolēniem bija iespēja redzēt, dzirdēt un uzzināt daudz jaunu, interesantu lietu.
Februāra beigās vecāko klašu skolēni devās uz Dailes teātra izrādi “Planēta Nr.85” Rīgā. Skolēniem bija iespēja ielūkoties nesenās vēstures notikumos un sadzīvē, aizdomāties par dažādām vērtībām mūsdienās un pagātnē, par padomju laiku dzīvi, par iespējām un aizliegumiem šajā laika periodā. Skolēnu atziņas pēc izrādes apmeklējuma:
– Izrāde bija interesanta. Tajā bija atainoti PSRS laiki un tika parādītas atšķirības kādreiz un tagad. Dailes teātra aktieri, kā vienmēr, bija lieliski.
– Visas izrādes laikā tika rādīta padomju dzīve – stingrā iekārta un tās noteikumi, kad cilvēkiem nebija vārda brīvības.
– Ļoti patika, ka aktieri dziedāja.
– Patika tas, ka varēja izjust, kā dzīvoja cilvēki padomju laikā.
– Aizdomājos par to, kā dzīvoja kādreiz mani vecāki. Atminējos lietas un notikumus, par kuriem man ir stāstījuši vecvecāki.
– Nepatika, ka daži aizmugurē sēdošie bērni neprata uzvesties.
– Izrāde bija pamācoša un ļoti piemērota jauniešiem.
Marta sākumā devīto klašu skolēni pēc izstādes “Skola 2019” apmeklējuma Ķīpsalā devās uz Dzelzceļa muzeju. Jau skolā klases un vēstures stundās skolotājas sniedza ieskatu par Latvijas dzelzceļa attīstību un vēsturi Latvijā. Muzejā varēja apskatīt gan brīvdabas ekspozīciju, gan iekštelpās esošo. Muzeja gids visus aicināja iekāpt senos un ne tik senos vilcienu vagonos, izstāstīja par maksimālajiem ātrumiem, ko spēja attīstīt tvaika lokomotīves (pārsteidzoši – 204 kilometri stundā!), iepazīstināja ar vilcienu vēsturi, dzelzceļa jomā esošajām profesijām un kur mācīties par dzelzceļnieku. Varēja aplūkot Latvijas Simtgades filmas “Homo Novus” filmēšanā izmantotās vilcienu rekonstrukcijas. Tas bija aizraujoši, jo bija iespēja iejusties 20. gadsimta 30. gadu atmosfērā.
Skolēnu ieguvums pēc Dzelzceļa muzeja apmeklējuma:
- Ekskursija bija ļoti interesanta.
- Ieinteresēja dzelzceļa drošība.
- Uzzināju daudz jauna par vilcienu vēsturi un uzbūvi.
- Patika, ka varēja iekāpt vilcienos un apskatīties, kādi bijuši senie vilcieni.
- Bija interesanti un izglītojoši.
Ekspozīcijas apskate un gida stāstījums skolēniem palīdz labāk izprast Latvijas vēstures laika līniju dažādos vēsturiskos posmos un sniedz lielāku priekšstatu par vēstures notikumiem.
Gaidot pirmā marta dienas nodarbības, jaunāko klašu skolēni vizuālās mākslas stundā, gatavojoties koka silueta zīmēšanai, pārrunāja par koku nozīmi planētas dzīvo organismu dzīvē, par to, kādi ir Latvijas koki. Mājturības stundā, pirms darba ar papīru, notika saruna par to, kā tiek gatavots papīrs, ka papīru jālieto saudzīgi, kāpēc tiek vākta makulatūra. Latviešu valodas stundā bērni lasīja pasakas un stāstus par kokiem.
Radošo nodarbību “Koka daudzveidīgā dzīve” vadītāji un meistari mūsu skolā ieradās ar lielu klāstu darbarīku. Bērni iepazinās ar priekšmetiem, kuri ir gatavoti no atšķirīgiem kokiem un tiek izmantoti mājsaimniecībā. Varēja uzzināt, ka no koka ir iespējams izgatavot priekšmetus un dažādas ierīces brīvā laika pavadīšanai, varēja izpētīt senās koka rotaļlietas un iemēģināt tās. Bija iespēja praktiski darboties koksnes sākotnējā apstrādē – varēja darboties ar dažādiem instrumentiem, uzzināja šo instrumentu nosaukumus.
3.a klases audzinātāja Andra Sparāne atzīst: “Bērni ar interesi klausījās stāstījumu par kokiem, sajuta daudzu koku atšķirīgo smaržu, jo nezināja, ka koks var tik dažādi smaržot. Uzzināja, ka ir tāds šķīdums – terpentīns, kuram ir stipra, kodīga smarža. Pirmo reizi daudzi skolēni redzēja un darbojās ar tik dažādiem darba rīkiem un instrumentiem. Sajūsma bija par pūšanu bērza tāss taurē, jo tā radīja smieklīgas skaņas. Zēniem patika zāģēt koku un cīnīties ar klases biedriem spilvenu kaujā, slēpot ar slēpēm un iet ar koka kājām – ķekatām. Skolēniem ļoti patika. Viņi ļoti vēlas vēl šāda veida pasākumus.”
Marta pirmās nedēļas noslēgumā 4.un 5.klases skolēni piedzīvoja aizraujošas nodarbības ar visiem tik labi pazīstamu materiālu – smiltīm. Neierastā un brīnumainā veidā bērni tās varēja izmantot, lai radītu ko īpašu un skaistu.
Pasākuma laikā organizatori pārdomāti spēja noturēt skolēnu interesi par aktivitātēm un demonstrējumiem. 4.b klases audzinātāja Aiga Kriņģele stāsta: “Pirmajā nodarbībā bija iespējama smilšu aplikāciju kartīšu krāsošana ar krāsainām smiltīm. Skolēni šo uzdevumu veica uzmanīgi, ieinteresēti, ar atbildību, lai smiltis neizbārstītos un nesajauktos krāsas savā starpā. Otrajā nodarbībā skolēni vēroja mākslinieces priekšnesumu par smilšu zīmējumu iespējām, vēroja stāstu, kas tika atveidots, izmantojot smilšu kino iespējas. Skolēni ar sajūsmu vēroja brīnumu, kas rodas pieskaroties siltajām smiltīm un atainojas uz sienas kā pasakaina glezna. Bērni izbaudīja iespēju pašiem veidot smilšu zīmējumus. Šo demonstrējumu skolēni novērtēja kā ļoti interesantu, radošu un mākslinieciski bagātu. Paši skolēni tika iesaistīti smilšu kino spēlē ar mēmā šova elementiem, kurā katrs skolēns varēja zīmēt smiltīs, taču attiecīgi komanda minēja, kas ir uzzīmētais tēls vai atveidotā profesija.”
Skolēni bija ļoti iepriecināti, ka pašu pagatavotās krāsainās smilšu gleznas varēja paturēt sev, lai parādītu pārējiem ģimenes locekļiem. Skolēni atzina, ka šīs dienas nodarbības bija ļoti, ļoti interesantas un viņi labprāt darītu ko līdzīgu biežāk. Paldies par brīnišķīgo iespēju iepazīt Smilšu kino!
Dabas muzejs Lielvārdes pamatskolā
Projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros, projektu nedēļas laikā Lielvārdes pamatskolas 2.-4.klašu skolēni un skolotāji uzņēma ciemiņus – Dabas muzeja lektorus. Nodarbības tika ietvertas projektu nedēļā, kad sākumskolas dienas tēma bija Latvijas daba.
Pirms pasākuma ar skolotāji ar skolēniem pārrunāja daudzveidīgo un bagāto Latvijas dzīvnieku un augu valsti. Skolēnu mājas uzdevums bija sagatavot kādu interesantu faktu par Latvijas dzīvnieku, koku un putnu. Gatavojoties nodarbībām, bērni paši meklēja un apkopoja informāciju par kādu sev interesējošu koku, putnu vai dzīvnieku, zīmēja to. Tas deva skolēniem iespēju pilnvērtīgāk uztvert informāciju, kad par to stāstīja Dabas muzeja lektores.
Dabas muzeja nodarbībās klase darbojās grupās. Bērni atbildēja uz jautājumiem par dzirdēto un gatavoja dažādu dzīvnieku maskas.
Katrs skolēns ar savu atrasto informāciju iepazīstināja arī savus klases biedrus un citas sākumskolas klases skolēnus. Iegūto informāciju bērni rakstīja uz lapām un noformēja. Vēlāk visi varēja iepazīties, cik dažāda, aizraujoša un bagāta ir mūsu Latvijas daba.
Skolēni ieguva jaunas zināšanas – iepriekš nedzirdētus nosaukumus, redzēja īstu dzīvnieku un putnu izbāzeņus. Bija iespēja uzzināt arī par taksidermista un ornitologa profesijām. Pēc lektoru stāstījuma, skolēniem bija daudz jautājumu par putnu un dzīvnieku interesanto dzīvi. Varēja vērot, taustīt un smaržot dažādu koku koksnes paraugus. Nodarbībā par kokiem skolēni daudz darbojās praktiski.
Dabas muzeja nodarbības bija ļoti interesantas. Skolēniem bija iespēja mācīties atšķirt kokus, uzzināt nedzirdētus putnu nosaukumus. Katrā darbnīcā skolēni darbojās ar interesi, taču vislabāk patika nodarbības par kokiem un putniem.
Skolēnu atziņas pēc pasākuma:
-par putniem man interesēja to izskats un nosaukumi;
-man ļoti patika dzīvnieku izbāžņi, taču žēl, ka tie ir miruši dzīvnieki;
-visinteresantāk bija ieraudzīt pasaulē lielāko čiekuru;
-es nodarbībā pirmo reizi dzirdēju par tādu putnu, kā zaļā vārna;
-man šķita interesanta informācija par gājputniem;
-man patika atšķirt kokus pēc smaržas;
– patika likt koku attēlu puzzles;
-man interesanti bija noteikt koku augļus pēc taustes;
-pirmo reizi izpratu, kā skaitīt kokam gadus pēc gredzeniem;
-man patika viss, taču vēlētos, lai citreiz ir arī informācija par citu zemju putniem, kokiem, dzīvniekiem.
Skolēni šo dienu vērtē kā interesantu. Šis pasākums skolēniem palīdzēs labāk apgūt dabas zinību tēmas. Grāmatā apskatīt ir viens, bet redzēt dzīvē – pavisam kas cits.
“Skolas somā” zaļa vasara baltā ziemā
Projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros, 28.novembra sniegotā dienā Lielvārdes pamatskolas 4.a un 7.a skolēni un skolotāji devās uz Nacionālo Botānisko dārzu Salaspilī.
Gides interesantais stāstījums visus ievilināja zaļajā dabas pasaulē. Mazākie piedalījās nodarbībā “Viedā oranžērija” un attīstīja prasmi novērot, salīdzināt, pētīt augus un atpazīt tos pēc dažādām pazīmēm. 4.a klases skolēni padziļināja izpratni par augu dzīvei nepieciešamajiem faktoriem un mūsdienu tehniskajām iespējām to nodrošināšanai.
Lielākie skolēni vispirms gida pavadībā iepazina Botāniskā dārza skujkoku kolekcijas. Ekskursijas otrajā daļā strādāja komandās, darbojoties orientēšanās spēlē “Brālis kadiķis, māsa”egle un citi radinieki”. Septītklasnieki padziļināja zināšanas par kailsēkļu daudzveidību, pilnveidoja izpratni par jēdzieniem “suga” un “šķirne”, veidoja izpratni par augu etiķešu saturu, attīstīja prasmi strādāt komandās.
Skolēnu iespaidi par redzēto, par ieguvumiem, pārdzīvojumiem:
– Mūsu gide stāstīja ļoti interesanti un aizraujoši.
– Man viss šķita interesanti, jo šeit biju pirmo reizi.
– Nevienu brīdi nebija garlaicīgi.
– Rādīja augus, kurus reti var sastapt dabā.
– Mums parādīja četras oranžērijas – zāles.
– Iemācījos jaunu vārdu oranžērija.
– Visvairāk patika subtropu zāle, jo tur viss izskatījās kā pasakā.
– Nekad nebiju redzējusi kaktusa augli, banānzāli, pašaudzētu citronkoku un banānkoku.
– Uzzināju par dažādiem neredzētiem augiem, arī indīgiem.
– Ļoti patika orientēšanās spēle, kurā bija jāpilda dažādi uzdevumi. Grupu darbā mums bija jāmeklē informācija par augiem.
– Mana komanda atrada visus augus un mēs bijām čempiones. Balvās saņēmām lielas ielaminētas koku lapas.
Gida stāstījums un klātienes darbošanās oranžērijā ir teicams papildinājums dabas zinības mācību stundām skolā. Pēc Botāniskā dārza apmeklējuma skolēni ar lielu interesi rakstīja, ka uzzināja par augiem, kuri ir gandrīz izzuduši; ieguva interesantu informāciju par indīgiem augiem; par to, ka kaktusi zied tikai naktī; noskaidroja, ka dažādu augu sugām ir vairākas šķirnes. Liela sajūsma bija uzzinot interesantus faktus par dažādiem svešzemju augiem. Jauki, ka arī aukstā un baltā ziemas dienā ir iespējams aplūkot augus un darboties vasarīgā vidē. Daudzi skolēni Nacionālajā Botāniskajā dārzā bija pirmo reizi, tāpēc daudzi izteica vēlmi, ka gribētu šeit atbraukt vēlreiz.
Lielvārdes pamatskolas skolēnu ceļojums apkārt pasaulei
Projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros, 24.novembra vakarā Lielvārdes pamatskolas 86 skolēni un 6 skolotāji devās uz Valmieras teātra viesizrādi “80 dienās apkārt pasaulei” Rīgas Krievu teātrī.
„Latvijas skolas soma” ir lielākā valsts simtgades dāvana vairāk nekā 200 000 Latvijas bērniem un jauniešiem. Sākot ar 2018. gada septembri, tās ietvaros ikvienam mūsu valsts skolēnam tiks nodrošināta iespēja izzināt un klātienē pieredzēt Latvijas kultūras un dabas vērtības, iepazīt dažādos laikos Latvijā radītās inovācijas un uzņēmējdarbības veiksmes stāstus.
13.novembrī Lielvārdes pamatskolā viesojās izrādes “80 dienās apkārt pasaulei” režisors Viesturs Roziņš. Tā bija lieliska iespēja tikties ar izrādes veidotāju. Bērniem bija iespēja uzdot dažādus jautājumus. Režisors stāstīja, kā radās ideja par izrādes tapšanu, kā strādā aktieri, kā tiek gatavotas dekorācijas. Bērni uzzināja, kāda bija sadarbība ar tērpu mākslinieci, lai aktieri īsā laikā varētu pārģērbties, protams atstājot arī mazu intrigu izrādes dienai.
Izrādes apmeklējums skolēniem sniedza iespēju redzēt dažādu profesiju pārstāvjus, viņu veiksmīgo sadarbību uz skatuves. Varēja pārliecināties, cik daudzpusīgam jābūt aktierim un aizdomāties par savām iespējām, prasmēm un zināšanām. Varbūt kāds savu nākotnes profesiju redz teātrī?
Bērniem izrāde ļoti patika. Tā bija interesanta, saistoša, ar moderniem skatuves dekoratīviem elementiem. Bija dažādas domas par interesantākajiem notikumiem un epizodēm. Skolēniem patika, ka aktieri bija tikai pieci, ka viņi veikli mainījās no vienas lomas uz citu. Izrādē bērni uzzināja dažādus interesantus faktus par valstīm, kurās bija ieradies Fileass Fogs.
Skolēnu atsauksmes:
- Šis bija labākais teātris, kurā esmu bijis.
- Patika tērpi no seniem laikiem.
- Vissmieklīgākā aina bija, kad viņi jāja uz ziloņa.
- Patika kā tēloja Āķa kungs, tas bija jautri un smieklīgi.
- Āķis taisīja trikus, bija smieklīgs teksts, kas izrādei deva košu kripatu.
- Patika, kā viņi ceļoja.
- Aktieri bija ļoti izveicīgi.
- Aktieri savas lomas nospēlēja izcili.
Bērniem patika arī kopā pavadītais laiks – gan došanās uz izrādi, gan kopā būšana teātra telpās, gan vēlais atpakaļceļš mājup. Labas atmiņas palikušas par klases vakara pastaigu uz teātri cauri Vecrīgai. Gandrīz visi pirmo reizi bija Rīgas Krievu teātrī.
Pēc izrādes apmeklējuma latviešu valodas stundās skolēni pārrunāja redzēto un rakstīja radošo darbu.
Bērnu vēlēšanās -apmeklēt vēl kādu teātra izrādi.
Inga Blumfelde,
Lielvārdes pamatskolas direktora vietniece